Duje Botteri / Iskapanje svjetla
4. 10. – 11.11.2022.
Kustosica izložbe i autorica teksta: Mirela Vujević Duvnjak, muzejska savjetnica
Neće ti više sunce biti svjetlost danju nit' će ti svijetlit' mjesečina,
nego će Gospodin biti tvoje vječno svjetlo i tvoj će Bog biti tvoj sjaj…
(Iz 60,19)
Respektabilan opus mladog kipara i slikara Duje Botterija izraz je njegove potrage i nagnuća prema uzvišenom izvoru svega stvorenog i istinskom vrelu svjetla. O tome progovaraju i njegovi najraniji radovi: Iz spisa Asiškog siromaha, 2007., Ulaz, 2009., Silaženje u unutrašnje svetište, 2010., Prolaz, 2012., Oblik svjetla, 2013., Prolaz, 2012., Događaj svjetlosti, 2012. – 2018., kao i recentni : Iskapanje svjetla, Prostor tišine, Primaknutost, Onkraj,… Koncepcijska polazišta i likovne izvedbe uvijek su paralelno usidreni u dubinskim prostorima njegova duha i u temeljitu promišljanju likovnog zadatka.
Nakon slika žive palete kojom je izrazio silinu osjećaja i entuzijazma, jer boja je za njega područje ekstrovertiranosti, uslijedilo je zasićenje i nastupio je post od boja. Monokromne je slike sporadično počeo slikati i prije: Silazak u dubinu, 2014., Unutarnje svjetlo, 2017., a od 2018. postaju njegov prostor istraživanja i modus operandi. Kontemplativni pristup stvaralačkim procesima u novom ciklusu označava i njegovo novo introspektivno razdoblje. Poput posta koji pročišćava i otvara horizonte duha, tako i Botterijeve slike u svojoj monokromiji sabiru bogatstvo nijansi pretežito plavih pigmenata, od tirkiznih zelenkasto – plavih, dubokih plavih, ljubičastih, zatim kobaltnih, pariških i indigo plavih nijansa. Živo hipnotizirajuće plavetnilo ultramarina (lazurita) samo po sebi uzdiže i pročišćava svojim dubokim i nedokučivim rasponom tonova. U tim bogatim voštanim fluidima sadržan je i oblik, i prostor, i svjetlo, i tišina.
Na izložbi Iskapanje svjetla u kaštelu Vitturi Botteri izlaže desetak slika velikog i sedamdesetak slika malog formata nastalih u posljednje gotovo četiri godine. Izrađene su u staroj, skoro zaboravljenoj tehnici enkaustike, na drvenoj ploči pigmentima rastopljenima u pčelinjem vosku, stvarajući slike čudesna svjetla i unutrašnjih prostora. Najpoznatije enkaustike antičkog svijeta su "Faiyumski portreti" nastali kombinacijom naturalističkoga grčkog portreta s egipatskim i rimskim značajkama iz razdoblja rimske vladavine Egiptom a datiraju od kasnog 1. stoljeća prije Krista do sredine 3. stoljeća poslije Krista. To je tehnika koja, kako to pokazuju i faiyumski mumijski portreti, izvanredno čuva postojanost i svježinu pigmenata. Njihova postojanost, svježina, magnetičnost i kako Duje Botteri kaže ambicija da budu bezvremenski dali su važan poticaj njegovu stvaralaštvu. Smatra se da su ti portreti dijelom utjecali (frontalna perspektiva i fokus na ključne crte lica) i na kasniji ikonopis. Najstarije sačuvane enkaustike s kršćanskim motivima bizantske su ikone iz 6. stoljeća. Tijekom vremena uporabu voska kao veziva zamijenila je jajna emulzija pa su ikone iz kasnijih razdoblja "napisane" u tehnici tempere na drvu. Tradicija je ikonopisanja, bilo da se radi o enkaustici ili temperi, srodna Botterijevu slikarstvu jer se u obama slučajevima radi o obliku meditativne molitve, otkrivanja otajstvenog, participaciji u kontinuumu Božjeg stvaranja …
Stružući, prethodno kistom nanesene pa uglačane slojeve najprije bijelog pa obojenog voska, umjetnik traži svjetlo koje ga poziva iz unutrašnjih prostora slike. Uporaba jedne boje omogućila mu je iznalaženje novih oblika i novih slikarskih mogućnosti preko kiparskog pristupa slici. Kiparskim postupcima više nego slikarskim Botteri ugrađuje u sliku dio identiteta svoga tijela. Grebanjem utiskuje putanje, iskapa slojeve voska koji definiraju prostornu strukturu, tražeći prave odnose luminoznosti, postupno otkriva skrivenu sliku. Pokreti ritmičnog struganja voštanih layera transponiraju se u svojevrsnu introspekciju, ugađajući se prema sveprisutnom procesu neprekinute kreacije do konačnog očitovanja tonski razrađene slike. Originalnost je i jedna od zanimljivosti Botterijeve tehnike da kiparskim načinom, oduzimanjem materijala, primjerice kao pri izradi reljefa, dobiva izrazito slikarske tonske kvalitete i rafiniranu svjetlost, očitujući svoj kiparski i slikarski identitet.
Iako proizlaze iz samotišta, iz intimnih čežnja i duhovnih traženja, Botterijeve slike ne vode gledatelja u prostore nedefiniranosti i tjeskobe, nego u vizualnu ugodu i odmorišta duše. Jednostavnost i kombinatorika labilne, otvorene geometrije pravokutnika, koji je metafora vrata ili prolaza, sidri, naglašava i dinamizira prostor slike. Kompozicijske inačice tih jednostavnih elemenata u službi su svjetlosti koja difuzno treperi, prodirući u prostor gledatelja, ali i navodeći ga u prostore izvora svijetla duboko u tijelu slike, ne stvarajući pri tom natruhe napetosti, nego percepcijsko poniranje, sabranost i mir. Osim luminoznosti, tonskih vrijednosti, skladnih kompozicijskih rješenja prostornih odnosa, s izraženim ili zamućenim vertikalama i horizontalama na nekima od slika, važna je sastavnica i razigrani grafizam oslobođen semantičkih čitanja sjedinjen s umjetnikovim apstraktnim imaginarijem.
U umjetničkoj namjeri ovog autora koja je u volji za formom, u predanju , traženju svjetla i sukreaciji čitamo paralelu s drevnim ikonopisom. U modificiranom tehničkom postupku vidimo inventivnost i individualizam u duhu postmodernizma a u jedinstvenoj procesualnosti, koja je za njega poput objave, sadržano je jedno i drugo, tradicija i suvremenost.
Likovna promišljenost i iskustva metafizičkih tema, utvrđivanje ideja, razvijanje i usavršavanje jedinstvene i nimalo jednostavne tehnike izvedbe činjenice su koje govore o snazi i autentičnosti umjetnika čija djela oduševljavaju duše, ushićuju ih i zahvaćaju gotovo kontemplativnom vizualnom harmonijom. Vitalnost Dujine kreativnosti nam u ozračju svekolike otuđenosti, nepovjerenja, nestabilnosti, svijeta spektakla, banalnosti i površnosti, nudi vizualnu ugodu koja osvaja i aktivira dublje slojeve nutrine senzibilnog recipijenta, daje osjećaj počinka, stabilnosti, sigurnosti i nade, potiču promišljanja o mogućnostima i slobodi izbora, promjeni vlastitog srca ( Doista, gdje ti je blago, ondje će ti biti i srce (Mt 6, 21)), pridonoseći izgradnji kulture mira, prijanjanja dobru i pravednosti koja spašava.
Mirela Vujević Duvnjak
|