Novosti... |
Emanuel Vidović – Izbor djela iz fundusa Galerije Emanuel Vidović, autorice više kustosice Muzeja grada Splita Nele Žižić, izložba je odabranih djela koja prikazuju presjek stvaralaštva splitskog slikara venecijanskoga formativnog iskustva Emanuela Vidovića. Gostovala je u Varaždinu, Sisku, Samoboru, Mostaru i Klanjcu. Proteklih godina naše dvije ustanove uspješno surađuju pa je tako Odjel moderne i suvremene umjetnosti Muzeja grada Kaštela posudio djela Marina Studina iz fundusa Muzeja grada Splita za retrospektivnu izložbu 2015. godine. Ne znamo je li Vidović naslikao kakvu kaštelansku vedutu, uličicu, kaštel ili težačku kuću, ali pouzdano znamo da je prije 100 godina nazočio svečanom otvorenju izložbe mladog kipara Marina Studina u općinskoj vijećnici u Kaštel Novome, koju ćemo nastojati oživjeti krajem godine. manuel Vidović bio je središnja ličnost kulturnog života u Splitu na početku 20. stoljeća i nositelj modernih umjetničkih tendencija. Ovo je njegovo prvo gostovanje u Muzeju grada Kaštela, a realizirano je sredstvima Ministarstva kulture i Grada Kaštela. Kaštelanska publika vidjet će 29 Vidovićevih slika nastalih u razdoblju od gotovo 60 godina, između 1897. i 1953. godine. Slike su to nastale u tehnici ulja na platnu, drvu ili papiru, akvarela, pastela i u kombiniranoj tehnici ulja i gvaša. Izložena su djela različitih motiva koje je on duboko doživljavajući otkrivao i crpio iz atmosfera i ugođaja krajolika i interijera, po čemu je najprepoznatljiviji. Izložba obuhvaća rane slike venecijanske lagune, Chioggie; vedute i motive Splita, Vranjica, Solina, Trogira, Čiova; slikovite interijere splitskih i trogirskih crkava, splitske katedrale; vlastite intimne interijere, poput ateljea, blagavaonice ili sobe; mrtve prirode sa starim lutkama, uključujući i toplu, tajnovitu Mrtvu prirodu sa Smajićevim konjićem… Tamne, zgusnute "vidovićevske" površine generirane iz dubokog doživljaja prašnjavih i čađavih starih predmeta i njihovih ambijenata, treperave atmosfere koje unatoč nemirnim potezima kista odišu spokojem, prisnošću i suživljenošću; nadahnjivale su mnoge, a posebice slikare splitskoga kruga u građenju vlastitog izraza, često potpuno drugačijih poetika. Mirela Vujević Duvnjak
Počeci Vidovićeva likovnog formiranja vežu se za Veneciju kamo odlazi studirati. Vrlo brzo uviđa da od konzervativnih profesora s Accademie di Belle arti ne može mnogo naučiti pa izabire teži put, samostalno učenje. Tražimo li korijene njegova ranog pejzažnog slikarstva, možemo ih naći u slikarstvu talijanskih macchiaiola, mletačkih vedutista od klasika Guardija i Canaletta do njegovih suvremenika Ettorea Tita, Giacoma Favretta i Pietra Fragiacoma. Boravkom u Milanu (1892.-1895.) dolazi u izravan dodir i sa slikarstvom talijanskih divizionista, osebujnom inačicom francuskog postimpresionizma, koje se nije iscrpljivalo isključivo u rješavanju problema slikarske tehnike, nego je, u skladu s duhovnim strujanjima druge polovice 19. stoljeća, unosilo subjektivne sadržaje u slikarstvo koristeći elemente likovnog jezika za prenošenje nelikovnog, mentalnih projekcija. Posredstvom slikara kao što su Giovanni Segantini, Gaetano Previati, Angelo Morbelli, Giuseppe Nomellini i Giuseppe Pelizza da Volpedo upoznaje novu tehniku slikanja točkicama, ali je vrlo brzo prilagođava u sredstvo slikanja vlastitih vizija. Na mladog će Vidovića presudno utjecati i splitska kulturna sredina. Kao član Književno-umjetničkog kluba (od 1900.) koji je okupljao vrhunske hrvatske intelektualce, književnike, slikare, kipare, arhitekte i glazbenike, Vidović je ostao u dodiru sa suvremenim umjetničkim strujama koje su sada stizale i u Split, uglavnom iz secesijskog Beča. Ne treba zaboraviti ni to da Vidović sve do 1912. godine redovito odlazi u Italiju i posjećuje venecijanska bijenala te iz prve ruke dobiva informacije o suvremenoj europskoj likovnoj sceni. Znamo da su ga na bijenalima posebno oduševljavala Whistlerova nokturna i općenito sutonsko slikarstvo s kraja 19. stoljeća. |
|
- Foto 1
- Foto 2
- Foto 3
- Foto 4
- Foto 5
- Foto 6
- Foto 7
- Foto 8
- Foto 9
- Foto 10
- Foto 11
- Foto 12
- Foto 13
- Foto 14
- Foto 15