Izložba: 50 GODINA LABINSKIH ATELIERA
(FOTOGALERIJA)
31.1. – 15.3.2020.
Ovogodišnja manifestacija Noć muzeja, petnaesta po redu, podsjeća na važnost "muzejske povijesti, sadašnjosti i budućnosti", a središnja je tema velike obljetnice hrvatskih muzeja. Iako organizator manifestacije Hrvatsko muzejsko društvo ističe, u prvom redu, dvije velike obljetnice – 200 godina Arheološkog muzeja u Splitu i 140 godina Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, istodobno ukazuje i na širi kontekst. Neke od njih povezujemo s fenomenom labinskih atelijera, posebice podtema "Odnos muzeja i lokalne zajednice".
Odjel moderne i suvremene umjetnosti Muzeja grada Kaštela izložbom 50 godina Labinskih ateliera, 1968. - 2018., želi upoznati svoju publiku s okolnostima nastanka, značenjem, rezultatima a ponajviše umjetničkim djelima nastalima tijekom likovne akcije nazvane Labinski atelieri. Likovne umjetnike, povezane s Labinom okupila je ideja oživljavanja svoje lokalne sredine. Udružili su se u likovnu skupinu u trenutku gospodarske i socijalne krize izazvane zatvaranjem labinskih ugljenokopa. Gospodarske teškoće ugrozile su i sam opstanak tog srednjovjekovnog gradića, gdje rudarska djelatnost započinje pod mletačkom vlašću još 1420.
Okupljeni umjetnici organizirali su prvi put zajedničku izložbu u travnju 1968. u novootvorenom galerijskom prostoru Narodnog muzeja Labin, što je bio preduvjet svemu što je uslijedilo. Podupirali su ih priznati povjesničari umjetnosti, pisci predgovora kataloga izložaba i članovi Komisije za izbor radova. Postupno je manifestacija Labinski atelieri postala značajan kulturni regionalni događaj vidljiv i šire, priređivanjem izložaba diljem tadašnje države, ali i u inozemstvu. Privlačili su brojne umjetnike i postali su neprocjenjivo bogatstvo i čimbenik za oživljavanje, a dijelom i opstanak svoga grada. Pokrenuli su intenzivniju izlagačku djelatnost a pojedini likovni umjetnici su se uspješno afirmirali i značajno pridonijeli hrvatskoj kulturi i umjetnosti. Lokalna uprava s gradonačelnicima, prepoznavši vrijednost i potencijal u umjetnicima i njihovu stvaralaštvu, omogućili su tijekom niza godina otvaranje atelijera – radnih i radno - stambenih prostora. Pokretači Labinskih ateliera, posebice Josip Diminić, idejni začetnik, pokrenuli su još jedno labinsko kulturno i umjetničko "čudo“. Uz pomoć Quintina Bassania i Milene Lah osnovali su Mediteranski kiparski simpozij – Dubrova, koji je rezultirao parkom od preko devedeset skulptura na otvorenom. Integrirani je dio Parka skulptura Dubrova „Bijela cesta“ s dionicama hrvatskih i svjetskih umjetnika, najpoznatiji je hrvatski primjer land arta.
Danas je Labin sadržajan i šarmantan gradić s očuvanom izvornom arhitekturom, sa za javnost otvorenim umjetničkim atelijerima, s Muzejom koji čuva, proučava, istražuje i prikuplja umjetničke, crkvene, arheološke i etnološke predmete i modelom rudnika, jedinstvenim u istočnom dijelu Europe.
Na izložbi 50 godina Labinskih ateliera izložene su slike, grafike i tri skulpture nastale između 1959. i 1991. Većina djela nastala je u šezdesetim i sedamdesetim godinama 20. stoljeća. Izložene slike izrađene su različitim tehnikama, od sitotiska, litografije, ulja na platnu preko neformalnih praksi pristupa materijalima. Rješavajući razne kompozicijske zadatke neki od autora pribjegavaju, ovisno o unutrašnjem nagnuću, prema geometrijskim ili pak organskim formama, a drugi "govore" jezikom znaka ili simbola. Većini je polazište u predmetnom svijetu prepoznatljivih, ili barem asocijativnih motiva, a drugima se, unatoč predmetnom kontekstu, slikarskim ili kiparskim postupkom, potpuno gubi veza s motivom. Većinski je uporište umjetnosti labinskih atelijera vrijednosti koje su zacrtali udruženi umjetnici Eksperimentalnoga atelijera osnovanog 1951. u Zagrebu (EXAT 51), koji su se zalagali za apstraktnu umjetnost, individualnost, jednaku vrijednost i sintezu svih umjetnosti, nasuprot socrealizmu, koji je prevladavao kod nas samo u prvoj polovini šestog desetljeća 20. st. Kasnije se to nastavilo Novim tendencijama (1961. – 1973.) zahvaljujući pojedincima i grupacijama progresivnih ideja i nastupa u tadašnjem vremenskom i sadržajnom kontekstu, a radovi labinskih atelijera dijelom odražavaju suvremena zbivanja na široj likovnoj sceni tog vrlo živog i plodnog umjetničkog razdoblja.
Mirela Vujević Duvnjak