TONČICA JELAČA MARIJANČEVIĆ - ŽIVOT
28. listopada - 22. studenoga 2021.
Organička skulptura Tončice Jelača Marijančević dio je velikog korpusa povijesti umjetnosti koji je svoje nadahnuće pronašao, i još uvijek nalazi, u prirodnim oblicima i životnim procesima nastajanja i rasta, u doživljaju i interpretaciji sublimacija životnih sila. Ona svoje skulpture izvodi u tehnici papier machea, kombinirajući je s pamukom, drvom, terakotom, žicom i pijeskom. To fragilno kiparstvo izvire iz njezina ontološkog diskursa i shvaćanja svijeta. Osobnu refleksiju i počast tom, u svakodnevici zanemarenom svijetu, autorica daje sintetizirajući i maštovito transponirajući nježne, složene i rafinirane oblike pune svjetla. Uvijek su to zaobljeni, čahurasti, uterusni motivi povezani sa stvaranjem, zrenjem, oblikovanjem, čuvanjem, razvijanjem,… s prokreacijom. Neke od tih forma začahurene su i skvrčene poput mahuna, samozatajne, ili stidljivo napuknute, druge se eksplicitno i bez ustezanja otvaraju sa svim svojim sadržajima, a neke opet poluotvorene otkrivaju hrpice jajolikih nakupina, opremljene "zaštitnim" mrežama i nazubljenim "alatima". Tu su i čvrsti žičani pipci koji se, bdijući, spremaju na obranu, metlice mame i odvlače pozornost a cjevasti zakrivljeni produžetci i pupoljci mogli bi svakog trena eruptirati i donijeti na svijet nekakav novi život .
Samostalne, postavljene na plohama, viseće ili osovljene na nosive stapke, uglavnom male mase, na granici su skulpture. Svoju likovnu, poetsku, etičku, filozofsku svrhu ispunjavaju sabrane u grupe, raspoređene po promjenjivu vizualno-narativnom ključu polučujući ravnotežu i suglasja među oblicima. Čini se kao da su sâmi zgusnuti zrak, dehidrirana ektoplazma uhvaćena rebrima žičanih konstrukcija i izvijenih istaka s nježnim kuglicama na vrhovima. Bjelina, transparentnost i struktura rižina papira doprinosi poetici i spiritualnosti dojma, ponazočujući Božansku stvarnost, koja je u suštini svekolikog i raznolikog svijeta stvâri, živóta i umova.
Tončicin demijurški postmodernistički izričaj potkopava konvencionalne elemente skulpture: čvrstoću, masu i volumen, naglašavajući krhkost, lakoću, providnost i promjenjivost. Boja materijala varira od intenzivno bijele, od hladnih prema toplim nijansama slonove kosti, pridonoseći vizualnoj čistoći, budeći asocijacije nevinosti i doživljaj eteričnosti skulpturalnih forma. Oslikavajući okerom kugličaste i elipsoidne oblike i male odmjerene, obično spojne površine, akcentuira se umjereni kontrast, što doprinosi toplini i rafiniranosti estetskog doživljaja.
Zvuk je sastavni dio ove ambijentalne instalacije te je kao i za prošlogodišnju izložbu u Galeriji sv. Krševana u Šibeniku oblikovana u suradnji s Jakšom Matošićem. Ovaj put zvučna je podloga snimka srčanog ritma u sazvučju s glasom koji osciliraju u jačini i dinamici te pridonose dinamiziranju i intenziviranju atmosferičnosti izložbe. Ova ambijentalna umjetnička instalacija predstavlja procesualnost i bogatstvo oblika, univerzalnost bivanja, stanovito obilje životnog kruga. Te fragilne forme ne teže besmrtnosti i vjekovitosti, propadljive su poput svega organskog, utjelovljujući kvalitetu prolaznosti i svijest o sadašnjem trenutku. Spoznajući vlastite aspiracije, Tončica Jelača Marijančević prepoznaje duh vremena i univerzalnu čežnju prema oduhovljenju bivanja…
Mirela Vujević Duvnjak
Tončica Jelača Marijančević rođena je 1965. u Supetru na Braču u tradicionalnoj klesarskoj obitelji, gdje je stekla senzibilnost za formu. Završila je Školu likovnih umjetnosti u Splitu i 1983. se upisala na Akademiju likovnih umjetnosti u Sarajevu, Smjer kiparstvo, gdje je diplomirala 1987. kod profesora Alije Kučukalića. Pedagoške predmete položila je 2000. godine te je neko vrijeme radila kao profesor modeliranja, crtanja i slikanja u Školi likovnih umjetnosti u Splitu. Izrađuje skulpture, uglavnom ambijentalne instalacije u kaširanom pamuku, rižinom papiru i drugim materijalima (drvo, metal, žica, terakota….) a izlaže ih uza svjetlosne i zvučne dodatke, koje sama izvodi. Bavi se izradom keramike u raku tehnici te fotografijom, naročito podvodnom. Izlagala je na 14 samostalnih izložaba i više skupnih. Dobila je srebrenu plaketu za instalaciju na IV. hrvatskom trienalu keramike u Rijeci 2017. Samostalna je umjetnica ,članica HULU- a i Fotokluba u Splitu, gdje živi i radi .
|